Stigbygeln

Fick en fråga om inte böjen på stigbygeln ska sitta utåt?
 
Jag har alltid haft den utåt till förra året då jag var på ungdomsledarkursen och vi började prata säkerhet, då sa våran ledare "...ja, men det är ju som att många är så ovetande om att böjen på säkerhetsstigbyglarna är gjorda för att vara på insidan mot hästen." Var ganska snabb på att snappa upp det, och har tänkt vidare på det. Finns nog inget "ska", men efter ha spunnit vidare på de tankarna kom jag fram till att om man har foten i den position i stigbygeln som man ska ha (alltså inte för långt in osv) så åker foten ut ur stigbygeln om man vrider in tån mot hästen (om man har böjen där, annars tar det ju stopp)
Alltså åå, så svårt att förklara, måste visa er någon gång hur jag menar. 
Skulle hon ramla av så skulle foten lossna på en gång när tån vrids in mot hästen eftersom att det inte finns något stopp på den sidan. Vet inte, men känns som att det är sällan man ramlar av i charlie chaplin-ställning men det finns fördelar med båda! Som sagt måste visa bättre någon dag då detta vart lite otydligt :)
/Hanna

Kommentarer
Postat av: Kajza

Tack, nu förstår till och med jag. =) Det är ju logiskt, iochförsig, jag som alltid tyckt det har varit logiskt att böjen ska vara på utsidan eftersom det inte ska finnas nån "stopp" där, ungefär som "gummibands-stigbyglarna". Tack tack, man lär sig nått nytt varje dag. =)

2014-01-13 @ 11:30:10
URL: http://kajza.horseworld.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback