Hoppning - Joeri

Hoppade som sagt Joeri igår , var super taggad innan träningen. Började med att rida fram som vanligt, han kändes lite trött och seg men det kan dom ju vara då och då. Sen började vi hoppa studds han tyckte det var lite konstigt efter som han inte hoppat så mycket sånt förr. När jag hoppat några gången kände jag att han vart tröttare och jag kunde känna hur han andrades tungt vilket jag inte brukar göra, inte ens efter en klass på tävling. Hoppad studdsen igen och han stannade, vart inte jätte förvånad eller så trodde bara att han tyckte det vart lite svårt. Sen skulle vi börja hoppa lite andra hinder, jag red exakt som jag alltid annars han ridit och jag vet att Joeri trivs med min ridning. Vi skulle hoppa ett räcke på lång anridning, han stannade räcket var kanske 60cm då började jag känna att det var någon som inte stämmde. Jag kom igen och han hoppade, sen en oxer som låg på kanske 70cm och han stannade igen. Jag började typ bölgrina och min ridlärare sa bara att han har gjort så med andra ryttare och att jag bara behöver mera tryck i han osvosv.Under rid passet vifftade han på svanste och var allmänt sur. 
 
I dressyr sa ju min ridlärare att han tappat lite gunget i sin trav och det var ett täcken, när jag står och borstar håller  han alltid på och rör på sig och är nyfiken på allt och allt men på senaste tiden han han stått helt stilla med öronen vilande. Samma sak in från hagen. Men börjar ju fundera lite, kunde utesluta att han var halt för då hade min ridlärare sätt de. Men jag och många kompisar i stallet har sätt att han ser smal ut, och jag är nästa hundra % säker på att det är att han inte får till räkligt med näring/mat. Han är inte häller van att gå så många lektioner som han börjat gå nu och när en häst börjar gå mer än var den brukar så ska man så klart ge hästen mer mat annars orkar den inte och det är det jag tror som har hänt med joeri för det var inte samma ponny.. Grät typ hela kvällen igår, Joeri betyder verkligen allt för mig och det ända jag vill är att han ska må bra. Innan ridlektionen sa jag att jag inte ville att han skulle vara till salu(han är inte de) men efteråt så kände jag att det inte spelade någon roll om han bor 100mil här i från det ända som igentligen betyder är att han mår bra och om han inte triv eller kan gå på ridskolan tycker inte jag att han ska stå där för han är en så himla fin ponny igentligen.
Den här bilden är tagen för inte alls länge sen, jag ni ser ju själv. Han står bara och hänger ni ser ju också att man ser han revben ganska tydligt. 
Idag ska jag iallafall till stallet, vi har teori på våran ridlektion men jag ska försöka hinna borsta Joeri ett tag också..
//Marie

Kommentarer
Postat av: Emilia Samuelsson

gud vad tråkigt, ja jag ser ju på bilden att han ser hängig ut... har du kollat om han har feber eller så? kan ju vara bra att kolla, helst några dagar i rad och kolla om det är runt samma temperatur alla dagar. han ser ju inte så pigg ut iallafall! :(

2014-01-16 @ 17:34:59
URL: http://brkryttare.blogg.se
Postat av: Paulina Molander

Vad trist! Clatch var väldigt hängig i Gällivare, han slutade t.o.m äta. Han hade brist på järn & koppar, kanske kan vara något? Clatch lägger ner mycker energi när han fäller päls och ska ha vinterpälsen och då måste han få de tillskottet! :)

2014-01-17 @ 08:55:31
URL: http://molanders.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback