hjälptyglar

Hoppar på tåget och tänkte också skriva ett litet inlägg om hur jag ser på olika hjälptyglar. Hjälptygel, man hör redan på ordet vad det är. Jag anser att man använder hjälptyglar som en hjälp på traven, men tyvärr finns det vissa människor som missbrukar just hjälptyglar.
 
Graman - Oj vart ska jag börja.. Enligt hur jag själv rider och tänker tycker jag absolut inte om gramanen. Jag har ridit med graman på Ferro för ett tag sedan, bara för att testa. Som jag skrev ovanför,nono diggar den inte. Jo visst, hästen böjer på nacken och det känns rätt så bekvämt, MEN bara för att den böjer på nacken jobbar den inte rätt. För att hästen ska jobbar rätt bör den använda ryggen och bakbenen, det vet alla. Man får inte en hållbar häst genom att trycka ihop halsen på den, bara för att du som ryttare inte "kan" eller vet hur du ska göra.
 
Ett tips, ta hjälp av en skicklig tränare/instruktör om du inte vet hur man får hästen lösgjord, istället för att slänga på gramanen och trycka ihop halsen på den. Hästarna är ju trots allt våra vänner, bästa vänner och en bästa vän förtjänar alltid det bästa ♥♥♥ eller hur??
 
Martingal - Känner inget speciellt för martingalen förutom att den är helt OK! Ställer man in den på RÄTT sätt ska den inte göra någon skada, men okunniga människor spänner den ibland alldeles för hårt och då gör den mer skada än nytta. Jag har själv endast använt martingal vid hoppning eller uteritt, på hästar som varit lite piggare och starkare. Tex, ferro honom rider jag alltid ut med martingal, utan är han stark som en oxe.. 
 
Vissa använder bara martingalen för att det är snyggt, fast jag tycker personligen att det är snyggare utan. Älskar att vara stilren! Men det är ju en smak sak. ;)
 
Inspänningstygel/snodd -  Dessa två hjälptyglar används dagligen på våra ridskolehästar, mest på de lektioner där ryttarna är lite orutinerade och för att hästarna är lite åt det svårare hållet. Det funkar bra, anser även här att om man ställer in dem på rätt sätt gör det ingen skada alls! Tycker även att inspänningstyglen är väldigt bra vid longering.
 
Chambon, Thideman och Gougetyglar -  har jag aldrig ridit med. Men kan ändå med all säkerhet säga att om de används på rätt sätt, funkar de nog jätte bra!
 
bilden är 100% lånad av Paulina, hennes super blogg hittar ni här: www.molanders.blogg.se
 
Vill även tillägga att jag tror att det egentligen inte är hjälptygeln som är problemet, utan ryttaren(VI). Används allting förståndigt är det inga problem. Eller?
 
VAD TYCKER NI?
 
/Julia
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Olivia Gustavsson

Jag är emot hjälptyglar förutom longering. Möjligtvis någon hjälptygel till mindre rutinerad en gång för att man bara ska känna på ett ungefär hur det ska kännas. Annars tycker jag man kan klara sig utan..

2014-01-10 @ 17:42:21
URL: http://oliiviiagustavsson.se
Postat av: Sofie

Jag tycker graman är bra! Om man kan använda den rätt såklart och är en erfaren ryttare! ;) JAg tycker INTE att man trycker ihop hästen! Det kan man lika gärna göra med en Gummisnodd! ;)

2014-01-10 @ 17:46:45
Postat av: Anonym

Tycker som du :) jag tycker man ska lära sig rida utan graman, nöta, även om hästens huvud är uppe i taket hela passet. Ta hjälp av tränare och strunta i gramanen. Folk rider väl oftast med graman för att de inte kan utan, då tycker jag man får ta å lära sig, nöta varje dag. Det är då inte omöjligt :)

2014-01-10 @ 18:53:16
Postat av: emiliaa

jag använder graman på ponnyn för att han ska lära sig att jobba rätt och det har funkat bra. Han kröker absolut inte ihop nacken utan han blir avslappnad och höjer både ryggen och trampar på bra med bakbenen då han tycker det är behagligt eftersom han får hjälp att jobba rätt. Sen använder jag den inte varje dag heller. dock gillar jag inte inspänningstygel/snodd särskilt mycket.

2014-01-10 @ 20:45:40
URL: http://laarssonemilia.blogg.se
Postat av: Amanda Högström

tycker att en erfaren ryttare inte ska behöva en graman för att rida hästen i "form"..
Ibland brukar dom mindre bra eleverna rida med snodd ett litet tag för att hjälpa hästen att söka sig neråt. Och martingal använder jag själv för att min häst inte ska skalla mig. Fast oftast tycker jag att den är ivägen.. :P

2014-01-10 @ 23:05:20
URL: http://amandahogstrom.blogg.se
Postat av: Paulina Molander

Det finns gode många ryttate som använder en graman, och dom vet inte ens hur den ska användas, det är då du skapar problem.

Skulle jag sätta på en graman på min Ibiza skulle hon inte arbeta på ett ärligt sätt, bara kröka ihop nacken. Det är en ponny som har problem med galoppen p.g.a överbygd baktill. Då hjälper inte en graman tygel, använder jag den skulle hon "lura" mig och bara kröka på nacken. I det fallet är en t.e.x gogh tygel bätgre då hästen får ett tryck på nacken (samma funktion som repgrimma och chambontygeln) när hästen söker sig ner släpper trycket och hästen håller sig låg & lång. Du kan spänna den hårdare och lösare, alltså kan du anpassa den till hästen. Den kan vara bra att ha på hästar som lätt glappar då hästen tar stödet bättre med denna tygel, lätt att hästen kryper ihop med graman.

2014-01-11 @ 13:19:15
URL: http://molanders.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback