Två enkla fototips!

♦ Först, hitta en snygg, ren bakgrund. Oavsett hur fint motivet än är kommer bilden förstöras om man inte tänkt igenom hur man vill ha bakgrunden. 
Här tycker jag inte att bakgrunden är fin någonstans! Vissa gånger kan det vara snyggt att inte göra motivet allt för självklart, men här funkar det inte alls.
När du är ute efter en snygg bakgrund ska du tänka på att den inte får förstöra ditt motiv. T.ex. om du fotar porträtt i skogen, se då till att det inte kommer träd ur huvudet på motivet, eller att det kommer kvistar ur öronen osv. Ganska vanlig grej som man kanske inte tänker på. (På bilden har Akeley en annan ponny på huvudet, aaaaasfint, eller inte).
 
♦ Fota från olika vinklar! Något jag är riktigt dålig på, brukar få påminna mig själv ibland om att röra mig mer.
Det kan vara svårt att variera om man bara står på läktaren, men om du får gå ner på banan - Gör det! Då har man större möjlighet att röra på sig, ibland kanske man måste gå ner på knä för att få det som man vill ha det och det är svårt att komma till den nivån på en läktare. :)
Har fler saker att bjuda på om ni vill förståss?
 
/Hanna

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vad har du för objektiv och inställningar på övre respektive undre bilden? Hur brukar du tänka när du fotar ute/inne? Svara gärna i ett inlägg :)

2014-02-03 @ 00:50:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback