Hur tänker jag?

Jag fick en kommentar på mitt senaste fototips-inlägg ifall jag inte kan berätta mer om hur jag tänker när jag fotar inne/ute. Till bilderna jag fotar använder mig till stor del alltid av min Nikon D7000 med ett Tamron 70-300/4-5,6 (här). Använder mig iprincip alltid av den utrustningen när jag fotar hästar i rörelse, och det är det jag känner mig säkrast med både utomhus och i ridhus.
I ridhus fokuserar jag på att få skarpa bilder, hellre brusigt (hög iso) än oskarpt (rörelseoskärpa). Bruset kan man ofta fixa till i efterhand om det är något man önskar.
 
När jag fotade bilden nedan ville jag åt en skarp bild, därav valde jag att höja ison och istället få en brusigare bild. Inomhus är ljuset ofta dåligt och har inte så många önskemål om resultatet mer än det jag beskrivit ovan.

Utomhus har jag fler önskemål om hur en bra bild från mig ska se ut. Är väldigt noga med vad som finns i bakgrunden av mitt motiv då det finns många fler saker som kan störa utomhus (jämfört med inne i ridhuset). Ljuset kan även variera mycket under tiden jag fotar och tycker sällan om allt för mycket solljus (kontrasterna som uppstår då), mulet är bästa fotovädret! Något som jag tycker ser trevligt ut är en inte allt för platt bakgrund, försöker alltid skapa ett djup i bilden med ett så lågt antal på bländaren som möjligt (på mitt Tamron-objektiv är 4 mitt lägsta bländartal).
För att få de bästa bilderna måste man hitta sin stil och sitt egna sätt att tänka. Jag får i alla fall inte bra bilder om jag försöker tänka som någon annan, det funkar inte för min del.
 
 
Nämnde ju en del om att jag tycker att skärpan är viktig, samt att jag har låg bländare. Vet du vad det är men har inte så stor koll på hur det hänger ihop? Denna sidan är som gjord för dig! Där föll en hel del bitar på plats för mig.
Förlåt för ett otroligt luddigt inlägg men är otroligt svårt att beskriva hur man tänker ;)
/Hanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback